کلبه قرار

کلبه قرار ، محلی است برای دیدن چیزهایی که مورد نیاز ماست

کلبه قرار

کلبه قرار ، محلی است برای دیدن چیزهایی که مورد نیاز ماست

کلبه قرار

زیبایی های جنگ

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۳۸ ب.ظ

جنگ واقعه خیلی تلخی هست و لی انگار با تاریخ بشر پیوند عمیقی داره و هرگاه ما کتاب تاریخ میخوندیم پر بود از جنگ های مختلف بین قبایل و قوم ها و کشور ها و حتی افراد یک خانواده

انسان ها در جنگ به سه دلیل رنج میبرنند

  1. آدم ها ضعف تربیتی داره و این ضعف ها در جنگ و اساسا در چالش ها تقویت میشه مثلا اونی که پرخاشگری داره در جنگ و در چالش ها پرخاشگر تر میشه

شما اگر پرتقالی رو فشار بدین از آن آب پرتقال بیرون میاد و ما انتظار نداریم که آب آلبالو بیرون بیاد جنگ ضعف های ما رو نمایان میکند

ما ضعف هارا در ایام فراغت جدی نمیگیریم

  1. آماده نبودن برای شرایط جنگی

یهودیه سالها جنگیدن و بالاخره آمادگی دارن و مثلا میدونه وقتی آژیر میزنن باید برو مثلادر جدول درازه بکشه و ما تقریبا 35 ساله که توی رفاه بودیم و گاهی نظامی های ما یه مانور داشتم که اون همی کمی شبیه به جنگه

خوب های ما وقتی میرن هیات برای حاجت میرن برای قوی شدن درچالش نمیرن لذا وقتی جنگ میشه استرس میگیره در حالی که هیات باید من آماده میکرد برای شهادت من برای زینبی گریه کردم که میگه ما رایت الا جمیلا ، من برای حسینی گزیه کردم که میگه اگه دین جدم جز با شهادت من اصلاح نمیشه پس ای شمشیر ها بیایید

و اصلا فروع دین چند تا هست

نماز و روزه

خمس و زکات

حج و جهاد

برای حاجت رفتن عیبی نداره ولی مشکل اینه که فرع بجای اصل میشینه

با کوچکترین شایعه ای دل من خالی میشه منطقه 18 تهران و فراری دادن یه جاسوس

ان جائکم فاسق بنبا فتبینوا

  1. تعطیلی عمل نمیدانه چطوری مواجهه داشته باشه یا حداقل خودش رو مشغول کنه لذا میره مرتب خبر ها رو چک میکنه استرس رو بالا میبره

 

هدف این چند جلسه ودر این فراغت آمادگی برای جنگه

چند آیه بعنوان قطعه هایی بعنوان تابلو که باعث آمادگی درونی برای جنگ میشه

سوره بقره آیه 216

کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَعَسَی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَی أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

 

زیبایی های جنگ

باینکه خیلی تلخی دازه جنگ مثلاز دست دادن سرمایه،رفتن مسافرت و گیر کردن در سفر، کارش گره خورده با اینترنت ،کارگر روز مزده و دیگه کار نیست

  1. یادآوری نعمت ها  بوسیله مریض ها و از دست دادن ها و فضای جنگ و جهاد

حالا وقتی از کنار پدافند ها رد میشیم سپاسگزار تر رد میشیم و قدران کسانی میشیم که با خانواده وادع میکنه و میره و سوفور های شهرداری و از پرستارها و پزشک ها و...

  1. همبستگی اجتماعی

اون دختره بد حجاب هم خواهر منه و یا اون حزب اللهی هم برادر من و خودش رو جلوی گلوله انداخته و از التاف خفیه الهی این بود که اول سردار ها شهید شدن اگه اول مردم شهید شده بودند مردم میگفتن ببینید اینها رفتن ماجراجویی درست کردن و هزینه شو دارن مردم میدن

  1. فرصت خودشناسی

همه ما در فضای آرام خودمان نمیشناسیم من چرا الان نمیتونم نماز بخونم ،من چقدر از مرگ میترسم من چقدر آرزو هام دور و درازه مثال خواب آقای زادهوش

اساسا آدم اهل دعا توی فضای جنگ اهل دعاتره آدم آرام توی جنگ آروم تره آدم عصبی توی جنگ عصبی تره البته این قاعده تر و استثنا هم داره

  1. خودسازی بهترین فرصت برای خودسازی

همت یه معلم بود جنگ مثل یه زودپزه و در حال عادی سرعت ما کنده ما سریع میپذیم و سریع جا میافتیم و چرت غافلانه ما رو پاره میکنه

ألا وَإنَّ الدَّعیَّ ابنَ الدَّعیِّ قَد رَکَّزَ بَینَ اثنَتینِ بَینَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَیهاتَ مِنّا الذِلَّةُ

 

  1. شناختن دوست و دشمن

  حتی یمیز الخبیث من الطیب

  1. تقویت مرگ اندیشی و مرگ آگاهی

جنگ یه شک وارد میکنه البته بی احتیاطی نباید بکنه ، مهارت تصمیم گیری پشت سنگ لحد

  1. درک اضطرار

 همه ما مستجاب دعوه هستیم بشرط اینکه مضطر بشم اینکه بدانم از موشک من کاری بر نمیاد ما وقتی میگیم خدایا کمکم کن بعنی من درس رو خوندم من خودم تا 15 میرم تا 20 رو تو پر کن

أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُوا الجَنَّةَ وَلَمّا یَأتِکُم مَثَلُ الَّذینَ خَلَوا مِن قَبلِکُم ۖ مَسَّتهُمُ البَأساءُ وَالضَّرّاءُ وَزُلزِلوا حَتّىٰ یَقولَ الرَّسولُ وَالَّذینَ آمَنوا مَعَهُ مَتىٰ نَصرُ اللَّهِ ۗ أَلا إِنَّ نَصرَ اللَّهِ قَریبٌ

 

عاشقی بر من پریشانت کنم

کم عمارت کن که ویرانت کنم

گر دو صد خانه کنی زنبوروار

چون مگس بی‌خان و بی‌مانت کنم

تو بر آنک خلق را حیران کنی

من بر آنک مست و حیرانت کنم

گر که قافی تو را چون آسیا

آرم اندر چرخ و گردانت کنم

ور تو افلاطون و لقمانی به علم

من به یک دیدار نادانت کنم

تو به دست من چو مرغی مرده‌ای

من صیادم دام مرغانت کنم

بر سر گنجی چو ماری خفته‌ای

من چو مار خسته پیچانت کنم

خواه دلیلی گو و خواهی خود مگو

در دلالت عین برهانت کنم

خواه گو لاحول خواهی خود مگو

چون شهت لاحول شیطانت کنم

چند می باشی اسیر این و آن

گر برون آیی از این آنت کنم

ای صدف چون آمدی در بحر ما

چون صدف‌ها گوهرافشانت کنم

بر گلویت تیغ‌ها را دست نیست

گر چو اسماعیل قربانت کنم

چون خلیلی هیچ از آتش مترس

من ز آتش صد گلستانت کنم

دامن ما گیر اگر تردامنی

تا چو مه از نور دامانت کنم

من همایم سایه کردم بر سرت

تا که افریدون و سلطانت کنم

هین قرائت کم کن و خاموش باش

تا بخوانم عین قرآنت کنم

 

جلسه دوم

مدعی هستید اسلام مبتنی بر فطرت هست

برای همین گفتهشده لا اکراه فی دین چون در دین چیز کریهی نیست تا شمارو مجبور کنند تا دینداز شوید.

در حالی حکم جهاد و قتال جزء دین هست و اینهاد باب طبع انسان نیست.

پس چرا آیه مگوید : کتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَعَسَی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَی أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

مثال : دندان پزشکی میریم که درد بکشیم و هم پول بدیم چرا ما استقبال مکنیم چون ما فقط اون درد رو نمبینیم بخلاف کودک که فقط درد را میبیند

مثال : داروی تلخ

پس کراهت در دندانپزشکی نیست کراهت در تصور آدمها نسبت به دندانپزشکی هست

کراهت در دین نسیت بلکه نسبت به تلقی ما از احکام دین هست

ذهن ما جزئی نگر هست  یک قسمت از ماجرا را مبیند و بعد قضاوت میکند.

مثال جنگل و فقط دیدن پهن گوزن و مگس دور آن وندیدن خوده شدن گیاه و بهد بواسطه پهن پخش شدن.

تلقی خودمان را باید نسبت به جنگ عوض کنیم

 

نبردی برای بشریت

شناخت دشمن مثل نشناخت تیم رقیب در فوتبال

انواع دشمن

  1. جنگ با نفس

علیّ بن إبراهیم عن أبیه عن النّوفلیّ عن السّکونیّ عن أبی عبد اللّه علیه السّلام:

أنّ النّبیّ صلّى اللّه علیه و اله بعث بسریّة فلمّا رجعوا قال: مرحبا بقوم قضوا الجهاد الأصغر و بقی الجهاد الأکبر.

قیل: یا رسول اللّه! و ما الجهاد الأکبر؟

قال: جهاد النّفس.

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أعدى عَدوِّکَ نَفسُکَ الَّتی بَینَ جَنبَیکَ .

  1. در بیرون /شیطان ان الشیطان عدو مبین فاتخذوه عدوا انما یدعو حزبه لیکونوا من اصحاب السعیر.
  • با تحریک کردن نفس اماره
  • با تحریک کردن انسان های ضعیف

سوره مبارکه الأنعام آیه ۱۱۲

وَکَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ یوحی بَعضُهُم إِلىٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا ۚ وَلَو شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلوهُ ۖ فَذَرهُم وَما یَفتَرونَ

سوره مبارکه الأنعام آیه ۱۱۳

وَلِتَصغى إِلَیهِ أَفئِدَةُ الَّذینَ لا یُؤمِنونَ بِالآخِرَةِ وَلِیَرضَوهُ وَلِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ

  1. یهود و الذین اشرکوا

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنّا نَصارى ذالِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لایَسْتَکْبِرُونَ [82]مائده

منظور از یهود _ آیین و نسل از یهودا - نژاد / مذهب

منظور یهودی های زمان پیامبر هستند یا یهودی های همه زمان ها -- هیچکدام

لَیْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ یَتْلُونَ آیاتِ اللهِ آناءَ الَّیْلِ وَ هُمْ یَسْجُدُونَ [113] ال عمران

چرا نصاری به مسلمانان نزدیک تر هستند

ذالِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لایَسْتَکْبِرُونَ

قسیسین : جستجوگر/ طالب حق

رهبانا : بی میل یا کم میل به دنیا

وَمِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِینَارٍ لَا یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَیْهِ قَائِمًا ذالِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَیْسَ عَلَیْنَا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ وَیَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ  آل عمران 75

  1. نصاری

 

جلسه سوم

ما باید قوی شویم

اولا نمیذاره قوی بشی

و اگه قوی بشیم حریف نامرده و جنگ نابرابر

  1. او میتواند ترور کنه اما تو حق نداری
  2. او به توریست ها مکان میده اسلحه میده
  3. تبلیغ دروغ میکنه خبر دروغ میده تو حق نداری
  4. او تطمیع میکنه تو حق نداری   ملک ری
  5. او تهدید میکنه تهدید ابن زیاد
  6. رسانه و اشا عه فحشاء
  7. شروع به حمله ولی تو حق نداری

مثال : قهرمان کاراته که مدال المپیک داره وسط ارزال و اوباش افتاده حالا هرکاری میخواد بکنه مربی بهش میگه از پشت نزن - نباید  زخمی کنی - نباید چاقو بزنی

سوره مبارکه المائدة آیه ۸

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلى أَلّا تَعدِلُوا  اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ﴿۸

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است!

وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ‌ یُقاتِلُونَکُمْ‌ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ‌ بقره: 190

الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا أللهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ أللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ [194]بقره

 

جنگ نابرابر است اما به نفع مومنین

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یُشْهِدُ أللهَ عَلى ما فی قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ وَ إِذا تَوَلَّى سَعى فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ أللهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ 204و205

 

وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرین فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ أللهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ أللهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمینَ  250 و 251 بقره

 

سه وجه برتری مومنین در جنگ

  1. جبهه حق با سنت های الهی همراهه بخلاف جبهه باطل

مثال نگه داشتن توپ در هوا /فوتبال درحای که یک دروازه در شیب 40 درجه هست

سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۵

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ المُؤمِنینَ عَلَى القِتالِ  إِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَینِ وَإِن یَکُن مِنکُم مِائَةٌ یَغلِبوا أَلفًا مِنَ الَّذینَ کَفَروا بِأَنَّهُم قَومٌ لا یَفقَهونَ

  1. جنود غیبی خدا

امام هادی /سپاهیان متوکل عباسی

سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۵

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ المُؤمِنینَ عَلَى القِتالِ إِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَینِ وَإِن یَکُن مِنکُم مِائَةٌ یَغلِبوا أَلفًا مِنَ الَّذینَ کَفَروا بِأَنَّهُم قَومٌ لا یَفقَهونَ﴿۶۵

 

  1. زمین بازی ما متفاوت است آنها برای بقا میجنگند و ما برای حق

قُلْ لَنْ یصِیبَنا إِلاَّ ما کتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُون قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصیبَکُمُ اللهُ‌ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدینا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ 51و52 توبه

 حسین بن على علیهماالسلام از کربلا به محمّد بن على نوشت:

بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ، مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِی إلى مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ومَن قِبَلَهُ مِن بَنی هاشِمٍ ، أمّا بَعدُ ، فَکَأَنَّ الدُّنیا لَم تَکُن وکَأَنَّ الآخِرَةَ لَم تَزَل ، وَالسَّلامُ .

 

جلسه چهارم

  1. تعیین موضع

نمشود بی طرف بود مگه جنگ خاله و دایی/

آیه فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللهِ ناقَةَ اللهِ وَ سُقْیاها [13] فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها [14]شمس عذاب بخاطر رضایتهمه

سوره مبارکه البقرة آیه ۱۶۸

یا أَیُّهَا النّاسُ کُلوا مِمّا فِی الأَرضِ حَلالًا طَیِّبًا وَلا تَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ ۚ إِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبینٌ﴿۱۶۸

شیطان روز اول نمیگه جاسوس صهیون باش میگه بگو :

جنگ سر قدرته /جمهوری اسلامی هم کم ظلم نکرده / هر حکومتی یه عمری داره /بیریم کمک کنیم تا وقتی حکومت سقوط کرد یه پست به ما بدن تا به مردم خدمت کنیم.

اولین قدم در تعیین موضع ، موضعگیری در هر خبری که میخوانیم

  1. یکی کردن گفتار درونی با بیرونی با حق تکرار بعضی آیات مثلا فالله خیرحافظا وهو ارحم الراحمین / قُلْ لَنْ یُصیبَنا إِلاَّ ما کَتَبَ اللهُ‌ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللهِ ‌ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ [51]توبه

آیه: 109 سوره طه : یَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِیَ لَهُ قَوْلًا

  1. دعا  : الکافی عن الإمامِ الرِّضا علیه السلام : عَلَیکُم بِسِلاحِ الأنبِیاءِ . فَقیلَ : و ما سِلاحُ الأنبِیاءِ؟ قالَ : الدُّعاءُ .
  2. تقویت روحیه دیگران :  سوره عصر / آدمها در اشتباهات کوچک راحت عذرخواهی میکنند ولی در اشتباهات بزرگ سخت تر مثل راننده تاکسی کهیک چهاراه اشتباهی رفته بخلاف اینه بجای اصفهان برده یزد
  3. نگو حرف من کوچکه  دوینوی انداختن سنگ 50 تن / حرف به بزگی و کوچکی نیست به سنجیده بودن و به موقع بودن و به جا بودن است.
  1. اخبار فاسق ها را نپذیر البته رد هم نکن ان جاءکم فاسق بنبا فتبینوا
  2. مرگ اندیشی    ازبین رفتم ترس -

سوره مبارکه النساء آیه ۷۸

أَینَما تَکونوا یُدرِککُمُ المَوتُ وَلَو کُنتُم فی بُروجٍ مُشَیَّدَةٍ وَإِن تُصِبهُم حَسَنَةٌ یَقولوا هذِهِ مِن عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبهُم سَیِّئَةٌ یَقولوا هذِهِ مِن عِندِکَ  قُل کُلٌّ مِن عِندِ اللَّهِ  فَمالِ هؤُلاءِ القَومِ لا یَکادونَ یَفقَهونَ حَدیثًا﴿۷۸

آیه قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ [8]سوه جمعه

سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۲

وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ  وَما زادَهُم إِلّا إیمانًا وَتَسلیمًا﴿۲۲ مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا﴿۲۳

قال علی علیه السلام : أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْیَا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ، فَفِیهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَیْرِهَا خُلِقْتُمْ. إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَکَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَکَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ مَا قَدَّمَ؟ لِلَّهِ آبَاؤُکُمْ، فَقَدِّمُوا بَعْضاً یَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً، وَ لَا تُخْلِفُوا کُلًّا فَیَکُونَ فَرْضاً عَلَیْکُم.

  1. در هر شرایطی پایداری کن

سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۴۶

وَکَأَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنوا لِما أَصابَهُم فی سَبیلِ اللَّهِ وَما ضَعُفوا وَمَا استَکانوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصّابِرینَ﴿۱۴۶ وَما کانَ قَولَهُم إِلّا أَن قالوا رَبَّنَا اغفِر لَنا ذُنوبَنا وَإِسرافَنا فی أَمرِنا وَثَبِّت أَقدامَنا وَانصُرنا عَلَى القَومِ الکافِرینَ﴿۱۴۷فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنیا وَحُسنَ ثَوابِ الآخِرَةِ وَاللَّهُ یُحِبُّ المُحسِنینَ﴿۱۴۸

  1. با احتیاط نظر بده
  2. اعتماد ممنوع
  1. مراقبت از اطلاعات

سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۸

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتَّخِذوا بِطانَةً مِن دونِکُم لا یَألونَکُم خَبالًا وَدّوا ما عَنِتُّم قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفواهِهِم وَما تُخفی صُدورُهُم أَکبَرُ قَد بَیَّنّا لَکُمُ الآیاتِ ۖ إِن کُنتُم تَعقِلونَ﴿۱۱۸

  1. پیروزی ما قطعی است

سکانس آخر مختارنامه که میثم گفت تو پیروز میشی و سر ابن زیاد برات میارن مواضب باشه غرور تو رو نگیره و در گودال دوزخ بیفتی

فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنیا وَحُسنَ ثَوابِ الآخِرَةِ وَاللَّهُ یُحِبُّ المُحسِنینَ﴿۱۴۸

سوره مبارکه الأنفال آیه ۱۷

فَلَم تَقتُلوهُم وَلکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم ۚ وَما رَمَیتَ إِذ رَمَیتَ وَلٰکِنَّ اللَّهَ رَمى وَلِیُبلِیَ المُؤمِنینَ مِنهُ بَلاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴿۱۷

در پیروزیها باید تسبیح خدا و استغفار کرد

به نظر من این دوگانه‌ها[در مواجهه با حوادث] سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانه‌ها چه جوری باید عمل کنیم. البتّه پاسخ‌ دادنِ زبانی به اینها آسان است امّا پاسخ‌ دادن عملی و ملتزم شدن، به این آسانی نیست. به نظر من پاسخ اینها در منابع اسلامی ما روشن است. [مثلاً] در مواجهه‌ی با پیروزی‌ها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛(۱) نمیگوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ [میگوید] برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن؛ در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ».(۲) این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ «فَحَقُّ لَکَ اَن لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون»؛(۳) در دعای صحیفه‌ی سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رودربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطائی بکنند، ضربه را خواهند خورد. کاری که انجام میگیرد، کار خوبی را که انجام گرفته، از خودمان ندانیم، از خدا بدانیم. واقع قضیّه هم همین است.

آزمایش گاهی شکست گاهی پیروزی حسن است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴/۰۴/۱۲
رسول مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی