کلبه قرار

کلبه قرار ، محلی است برای دیدن چیزهایی که مورد نیاز ماست

کلبه قرار

کلبه قرار ، محلی است برای دیدن چیزهایی که مورد نیاز ماست

کلبه قرار

ترکیب1

سه شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸ ب.ظ

ترکیب 1

مقدمه: در ابتدای این درسنامه لازم است یکبار سیر درسنامه ی قبل (تقدیر) با بچه ها مرور شود. بدین صورت که:

    1. هر فرد مسیری که در قسمت خودشناسی طی کردیم را مکتوب کند.
    2. این مسیرها در گروههای 3 نفره به مباحثه گذاشته و تکمیل شود.
    3. نهایتا به کمک مربی مسیر صحیح تأیید شود.
    4. نقطه ی آخر درسنامه ی قبلی (این که من مال این دنیا نیستم) یادآوری و تاکید شود.
    5. خب اکنون با توجه به این نقطه ی پایانی، از متربیان خواسته می شود، تا سوالاتی که در ذهنشان است را بنویسند.

(استاد صفایی در تفسیر سوره توحید (کتاب تطهیر با جاری قرآن) سه مرحله برای طرح سوال مطرح می کنند که ما عینا این کار را اینجا انجام میدهیم. سه مرحله عبارتند از: طرح سوال، تنظیم و دسته بندی سوالات، تحلیل سوالات و کشف ریشه)

احتمالا تعداد سوالات و ادبیات آنها متنوع خواهد بود. اکنون متربیان باید مهارت سوال پرسیدن و از سوال های متعدد به پاسخ مناسب رسیدن را تمرین کرده و فرا بگیرند. آنها باید این نکته را بفهمند که برای رسیدن به پاسخ درست و مناسب سوالاتشان باید سرنخ و سوال ریشه ای را پیدا کرده و به آن پاسخ بدهند.

پیشنهاد قالب: استفاده از دوخت درب گونی برنجی، دومینو

    1. برای پیدا کردن سرنخ و سوال ریشه ای ابتدا از آنها خواسته می شود سوالات را دسته بندی نمایند. یا اینکه سوالات در گروه توسط مربی و به کمک گروه دسته بندی می شود. برای فهم بهتر و دسته بندی بهتر سوالات و درگیر شدن بچه ها اینجا استفاده دوباره از مثال هواپیما و جنین، بسیار حائز اهمیت است.
      سوالات متربیان در این سه زمینه (شاید بیشتر) مطرح است:
      1. اگر من مال این دنیا نیستم پس مال کجا هستم؟ (اشاره به جهت حرکت دارد)
      2. اگر من مال این لذت های دنیوی نیستم پس مال چه کاری هستم؟ (اشاره به اصل حرکت دارد)
      3. اگر من مال این دنیا نیستم در عین حالی که اکنون در این دنیا زندگی می کنم، تکلیف من با این دنیا چیست؟ (اشاره به دنیا به عنوان راه، کوره و کارگاه دارد)
    2. پس از دسته بندی سوالات اکنون باید تحلیل کرد که کدام سوال اساسی تر و ریشه ای تر و سرنخ است که با حل شدن آن، دیگر سوالات نیز حل خواهند شد. در تحلیل به این نکته می رسیم که سوال دوم (سوال از کار من در این دنیا) سوال ریشه ای و سرنخ ماست که باید ابتدا آن را برسی نماییم.
    3. اگر من مال این لذت های دنیوی نیستم پس مال چه کاری هستم؟

در پاسخ به این سوال و تلاش بچه ها برای پاسخ، دو احتمال وجود دارد:

    1. همه بچه ها به کارکرد های جزئی انسان (مثلا تفکر به تنهایی و...) اشاره می کنند. و این یعنی این که نگاه بچه ها نگاه جزئی است و نه سیستمی و مجموعه ای. --» در اینجا ابتدا با استفاده از چند مثال بچه ها متوجه تفاوت نگاه جزئی و سیستمی می شوند. سپس از ایشان می خواهیم خودشان با توجه به مطالعات و اطلاعات خودشان مثال های بیشتر تولید کنند.
    2. برخی از بچه ها به کارکردهای جزئی اشاره کرده و برخی نیز نگاه مجموعه ای خواهند داشت. --» در این صورت از بچه ها می پرسیم: تفاوت این دو دیدگاه در چیست؟ در پاسخ به نگاه مجموعه ای و سیستمی میرسیم که برای فهم بهتر از مثال ها نیز استفاده می شود و از بچه ها مثال های جدید تر خواسته می شود.

مثال های مورد استفاده در این بخش:

    1. پمپ هیدرولیک که در ابزار متفاوتی به کار رفته است. مثل جک، آسانسور، جرثقیل، نیسان و...
    2. مثال ماشین و لوازم یدکی فروشی
    3. مثال کتابخانه و نوع چینش لوازم آن

پیشنهاد قالب برای این بخش:

    1. یک شیء عجیب صنعتی که بچه ها آن را نشناسند به آنها داده می شود و از آن ها خواسته می شود تا کار آن را حدس بزنند. پس از تلاش های بی نتیجه شان، یک فیلم به آن ها نشان داده می شود که آن قطعه در یک مجموعه به کار گرفته شده است.
    2. عکس و کاتالوگ مبلمان اداری به آنها نشان داده می شود که در آن، در عین حالی که وسایل یکسان هستند ولی کارایی و چینش آنها متفاوت است. (نمونه هایی از کاتالوگ ها دانلود شده و باید بین شان انتخاب شود)
    3. خب پس برای فهم کار من و با توجه به این که من یک سیستم هستم باید ببینم اجزای من چیست و این اجزا چه ارتباطی باهم دیگر دارند؟ متربیان در درسنامه تقدیر اصل اجزا را یافته و در مورد ارتباط آنها نیز یک ایده های مختصری دارند. پس از آنها خواسته می شود که که زنجیره هایی که در ذهن دارند را بنویسند.

سپس به کمک مربی زنجیره ها تکمیل می شود و رابطه اجزا باهم کشف می شود.

قدر متیقن تمام زنجیره ها --» تفکر + تعقل + بهتر طلبی (لطفا زنجیره بحث و تکمیل شود)

    1. خب با تکمیل زنجیره ها ما به سیستم رسیدیم ولی کار انسان هنوز کشف نشده است. پس با توجه به زنجیره ای که نوشتید، کار انسان را مشخص کنید.

این جا از جدول زیر برای فهم بهتر کمک گرفته شود. (جدول تکمیل شود)

زنجیره اعضا

کار

دهان

خوردن

دهان + کنجکاوی

تنوع در خوردن

...

...

...

...

...

...

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۲۰
رسول مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی