فرم آموزشی تشویق همراه با سوالات
به نام خدا
عوامل تربیت - عامل تشویق
لطفا متن زیر را مطالعه بفرمایید و جاهای خالی و سوالات را پاسخ دهید
کارکرد تشویق: تشویق عامل وادار کنند است. یعنی به وسیله آن کودک انگیزه می یابد و عمل تشویق شده را تکرار می کند.
زیربنای تشویق: احساس نیاز به مقبولیت
تعریف تشویق: ..............................................................................................................................................................
تفاوت وعده با تشویق و تفاوت تبشیر با تشویق چیست؟
روش بکارگیری:
- مستقیم: ا- مادی 2- معنوی(کلامی، رفتاری)
- غیر مستقیم: استفاده از واسطه در تشویق
برای هر کدام از روش های بالا 3 مثال جذاب و جدید بزنید؟
شرایط تشویق:
- تعلق به رفتار نه صفات ذاتی
در چه موردی این شرط می تواند استثنا شود؟
- روشن بودن علت تشویق
در چه صورت هایی این روشن بودن اتفاق نمی افتد؟
-
به اندازه بودن تشویق
- تناسب با کودک: 1- تناسب با درک و فهم 2- تناسب با رغبت و علاقه
- تناسب با کار کودک: متناسب با ارزش عمل کودک
برای هر مورد از موارد بالا یک مثال مرتبط و یک مثال نقض بزنید:
دو مزیت برای تناسب تشویق با کار کودک را بنویسید:
- برخورداری تشویق کننده از شخصیت و محبوبیت نزد کودک
تفاوت شخصیت با محبوبیت چیست و هر کدام چه تاثیری در اثرکردن عامل دارد؟
- تشویق کودک در حضور دیگران
این نوع تشویق چه اثری بر دیگران دارد؟چرا؟
هشدارهای تشویق:
-
وابستگی کودک به تشویق
- علت های وابستگی کودک به تشویق:
- راهکارهای پیشگیری از وابستگی:
-
مغرور شدن کودک
- علت ها:
- راهکارهای پیشگیری:
-
بدبین شدن کودک: یعنی متربی مربی را فردی ساده لوح یا فرد دروغگو ببیند
- علت ها:
- راهکارهای پیشگیری:
-
تحریک حسادت و کینه به دیگران
- علت ها:
- راهکارهای پیشگیری:
-
ریاکار شدن کودک: یعنی ارزشمند بودن را در گرو نظر دیگران می داند و حتی معیار خوبی و بدی نظر دیگران می شود
- علت ها:
- راهکارهای پیشگیری:
-
تجمل گراشدن کودک
- علت ها:
- راهکارهای پیشگیری: